صفحه اصلی / اعتقادی / اسلام / اثبات نبوت عامه

اثبات نبوت عامه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مباحث مرتبط با نبوت در علم کلام

۱.نبوت عامه: اگر خدا هست باید نبی داشته باشد؟ به چه دلیل؟

۲.نبوت خاصه: این نبی که خدا باید داشته باشد، چه کسی است؟

۳.امامت عامه: نبوتی که امامت به دنبالش نباشد قبول نداریم.

۴.امامت خاصه: این امام یا امامانی که باید باشند چه کسانی هستند؟

 

طرح بحث

ما انسانها همه ما میخواهیم از دنیا لذت ببریم (لذت شهوت و مقام و پول و محبت و موفقیت و …)

و همه ما انسانها حقیقت جو هستیم

و همه کمال طلبیم (اگرچه در مصداق کمال اختلاف نظر داریم)

و همه ما انسانها مدنی الطبع هستیم (بزرگترین و دردناک ترین شکنجه این است که فرد را در سلول انفرادی قرار بگیرد)

و همه ما انسانهای لذت جو برای کسب لذت بیشتر در جامعه دچار تزاحم با بقیه افراد می شویم و این تزاحم، لذت جویی های ما را محدود می کند.

برای کم کردن این تزاحم ما باید تن به یک قواعد و قوانین و ضوابطی بدهیم تا لذت بردن با کمترین تزاحم اتفاق بیفتد مثل قوانین راهنمایی و رانندگی که باعث میشود راحت تر و بهتر از وسایط نقلیه استفاده کنیم هرچند محدودیت هایی برای ما آورده است اما رانندگی کردن را هم لذت بخش تر کرده است.

اما همه محدودیت ها مفید نیست بلکه آن قانون و محدودیتی مفید است که نتیجه اش بالا رفتن سهم لذت جویی افراد جامعه شود(مراد از محدودیت همان قانون است و قانون ضوابطی است که بر اساس آن روابط اجتماعی تنظیم می گردد).

 

قانون صحیح عبارت است از قانونی که باعث ایجاد بهره مندی از لذت های دنیا شده و نتیجه اش آزادی حداکثری باشد.

 

خصوصیات قانون صحیح

۱.باید برای هم مکان ها باشد نه برای یک منطقه خاص  و الا موجب جنگ و خونریزی  وتزاحم خواهد شد؛ در سال ۱۹۴۶ سازمان ملل با همین هدف تشکیل گردید تا تزاحم کشورها را کاهش دهد.

۲.باید برای همه زمان ها باشد نه برای یک زمان خاص و به عبارت بهتر باید ناظر به همه زمانها باشد.

۳.باید ناظر به تمام افراد و انسانها باشد اما اگر برای یک عده باشد خودبخود باعث تزاحم  میشود زیرا بقیه بر استثمار آن عده می پردازد.

۴.باید ناظر به تمام شوؤنات بشر باشد یعنی کامل باشد چون قانون، یک سیستم است و یک سیستم زمانی خوب کار می کند که کامل باشد؛ و الا بخشی از خواسته های ما در تضاد با قانون و یا خارج از قانون قرار می گیرد.

۵.ناظر به همه امکانات مادی و توانایی ها(استعدادها و …) باشد.

۶.قانون باید هماهنگ باشد یعنی اجزای قانون باهم هماهنگ باشد و تعارض نداشته باشد.

 

خصوصیات قانون گذار

مقدمه: از آنجایی که انسانها هیچ کدام بر دیگری ولایت وتفوّق ندارند لذا باید برای قانونگذار خصلت هایی قائل شویم تا از دیگران برتر باشد.

۱.باید آشنا به همه مکانها باشد (برای تامین اولین ویژگی قانون صحیح باید با تمام نقاط کره زمین آشنا باشد)

۲.با آشنا به تمام زمانها باشد؛ مراد از زمان؛ زمان جعل قانون تا قیام قیامت است (برای تامین دومین ویژگی قانون صحیح)

۳.قانونگذار باید مرد باشد یا زن؟ هرکدام که باشد نسبت به طرف مقابل جهل دارد و نمی تواند اورا خوب بشناسد پس باید قانونگذار کسی باشد که تمام انسانها را از زن و مرد بشناسد.

۴.قانونگذار باید به تمام شوؤنات انسانها واقف باشد.

۵.قانونگذار باید تمام لذتها و نیازهای انسانها را مدّ نظر داشته باشد.

۶.قانونگذار باید علیم و حکیم باشد.

 

سوال

آیا انسانی با این ویژگی ها و توانایی ها پیدا میشود؟

جواب

خیر

سوال

پس چه کسی باید قانوگذار باشد؟

جواب

کسی که انسانها را خلق کرده و به تمام زوایای وجود او  ونیازها، استعدادها و…. او آگاهی دارد.

سوال

بنابراین چه نیازی به نبی داریم؟

جواب

چون به قانونی با آن مشخصات نیاز داریم بنابراین باید نبی آنها را از طرف خداوند برای ما بیاورد تا ما بیشترین لذت  بهره را از زندگی این دنیا ببریم.

 

ادله نبوت عامه

۱.نیاز به قوانین کامل و صحیح از جانب ذات اقدس الهی

۲.هدفداری عالم ما را نیازمند به پیامبری از ناحیه خداوند متعال می کند.

درباره talabeh

این مطالب را نیز ببینید!

بحثی پیرامون برتری علماء شیعه از انبیاء گذشته

رسول حق منشدر “گریه” نوشت: سوال : در بیانات یکی از اساتید آمده است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + = 9