صفحه اصلی / علائم عاشقان حقیقى‏

علائم عاشقان حقیقى‏

حجت الاسلام و المسلمین مهدی جلیلی در “کلرجی” نوشت:

خداوند به بعضى از پیامبران وحى کرد: براى من در میان بندگانم بندگانى است که عاشق من هستند و من عاشق آنهایم و مشتاق منند و من مشتاق آنانم، یاد منند و من یاد آنهایم و نظر به من دارند و من به آنان نظر دارم، اگر راه آنان را بپیمایى‏ تو را دوست خواهم داشت و اگر از طریق آنان روى بگردانى تو را هلاک خواهم کرد.

گفت: خداوندا! آیا آنان را علائمى هست؟ خداوند فرمود: در روز مساجد و منازلى که دوستان من در آنند براى عبادت من رعایت مى‏کنند و مشتاقانه به سوى غروب آفتاب و وقت مغرب حرکت مى‏کنند، چنانچه پرندگان در آن وقت به سوى لانه‏هاشان پرواز مى‏کنند.

زمانى که تاریکى شب آنان را گرفت و خیمه سیاهى همه‏جا را پوشانده و دیگران براى استراحت رختخواب پهن کردند و پرده‏ها را افکندند و هر دوستى با دوستش خلوت کرد، آنان در برابر من مى‏ایستند و زمین را با چهره خود در پیشگاه عظمت من فرش مى‏کنند و با دعایى که خود به آنان تعلیم کرده‏ام با من مناجات مى‏کنند و مرا در برابر نعمت‏هایى که به آنان داده‏ام مى‏ستایند، کارشان در شب ناله و گریه و آه و شکوه از فراق من است، گاهى در قیام و گاهى در تشهّد، گاهى در رکوع و گاهى در سجودند، خریدار آنچه را به خاطر من تحمل مى‏کنند، هستم و شکوه آنان را از عشقى که به من دارند مى‏شنوم. اول چیزى که به آنان عنایت مى‏کنم سه چیز است:

۱- نورم را در دلشان قرار مى‏دهم تا هم چنان که من از آنان خبر دارم آنان در پرتو آن نور از من باخبر شوند.
۲- اگر تمام آسمانها و زمین و آنچه در آنهاست از آنان باشد آن چنان در نظرشان کوچک مى‏کنم که به خاطر تماشاى آنها از من غافل نشوند.
۳- به آنان روى مى‏آورم و به هنگامى که به آنان روى آوردم آیا کسى مى‏تواند

بفهمد من به آنان چه مى‏خواهم عنایت کنم‏ «۱»؟!

اگر عبد با چنان زحماتى که در راه بندگى او و عشق به جلال و جمال معبود واقعى تحمّل مى‏کند، دلش جایگاه تجلّى او گردد، آیا پس از آن مى‏تواند غیر او را بر او ترجیح دهد؟ آیا امکان ترجیح غیر او هرچه باشد بر او امکان دارد؟! اینجاست که انسان به واقعیّت سخن امام صادق علیه السلام مى‏رسد که وقتى چنین عشقى دل را مشغول کند، معشوق آن دل و محبوب آن عشق بر همه چیز بدون اختیار ترجیح داده خواهد شد.

در این روایت دقت کنید:
وَفى أَخْبارِ داودَ: قُلْ لِعبادى الْمُتوجِّهینَ إِلىَّ بِمَحَبَّتى ما ضرَّکُمْ إِذ احتَجَبْتُمْ عَنْ خَلْقى إذا رَفَعتِ الْحِجابُ فیما بَیْنى وَبَیْنَکُمْ حَتّى تَنْظُرُوا إِلَىَّ بِعُیُونِ قُلُوبِکُمْ، ما ضرَّکُمْ ما زُوِیَتْ عَنْکُمْ مِنَ الدُّنْیا إِذا بَسَطْتُ دینى لَکُمْ وَما ضَرَّکُمْ مَسْخَطَهُ الْخَلْقِ إِذَ الْتَمَسْتُمْ رِضاىَ! «۲»

در اخبار داود آمده است: خدا به او فرمود: به آنان که روى به عشق من دارند بگو: با برداشته شدن حجاب بین من و شما و این که مى‏توانید مرا با چشم دل ببینید جدایى خلق از شما به شما ضررى نمى‏رساند و با سایه انداختن دینم بر سر شما، روى‏گردانى دنیا برایتان ضرر ندارد و در صورت طلب خشنودى من خشم خلق در حق شما کارى نمى‏تواند بکند.

عاشقان خدا، خلق را هرکه باشد اگر در راه محبوب نباشد و دنیا را هرچه باشد اگر در مسیر معشوق نباشد و خشنودى خلق را اگر در راه رضاى او نباشد؛ هرگز بر خدا ترجیح نداده و مى‏داند که از دست دادن هرکدام به خاطر او چیزى از انسان کم نمى‏کند؛ بلکه به خاطر معامله با خدا، بهترین سرمایه که رضایت اوست براى انسان فراهم مى‏گردد.

(۱)- محجّه البیضاء: ۸/ ۵۸٫
(۲)- جامع السعادات: ۳/ ۱۲۲٫
عرفان اسلامى، ج‏۱، ص: ۳۵۷

منبع کلرجی

درباره talabeh

این مطالب را نیز ببینید!

خط نفوذ – همه چیز درباره جمعیت امام علی

همه چیز درباره جمعیت امام علی خط نفوذ ۱.پرسیدم چه ارتباطی بین #جمعیت_امام_علی و اسرائیل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 5 = 10